Kvinneforbundet Betaninen Oslo Speider Misjonsselskapet Metodistkirken

VARM, INKLUDERENDE
OG JESUSBEGEISTRET

Forsiden>Omforent forslag om menneskelig seksualitet
Omforent forslag om menneskelig seksualitet

2022-06-25

En arbeidsgruppe med representanter for de ulike forslagsstillerne som er tilstede og personer med ulikt syn og erfaring har samtalt i natt og kommet frem til et omforent forslag som skal behandles i dag.

Her er teksten i forslaget:

1.    Vi bekrefter at vi vil forbli i The United Methodist Church.
2.    Vi vil ikke fatte vedtak som er i strid med kirkeordningen.
3.    Vi vil at Metodistkirken skal forbli en åpen og romslig kirke der så mange som mulig, medlemmer og menigheter, kan leve sammen i gjensidig respekt på tvers av ulikheter og divergerende syn, der ingen tvinges til å handle mot sin egen overbevisning.
4.    Vi vil legge til rette for at menigheter som ønsker å forlate Metodistkirken før 2025 skal gis mulighet til det på rause betingelser.
5.    Vi vil henstille til biskopen om å sette klagesaker mot prester og diakoner som foretar vigsel av likekjønnede på vent («held in abeyance») til kirkens prosess er fullført. I denne perioden forblir prester og diakoner i «good standing».
6.    Vi ber Utvalg for kirkens framtid om å gjenoppta sitt arbeid. Blant saker utvalget bes arbeide med er:
a.    Veien til ordinasjon.
b.    Lokalmenighetenes selvbestemmelse.
c.    Prosedyrer for prosessen omtalt i punkt 4.
7.    Første rapport fra utvalget leveres til HS i november.
8.    Utvalget tar sikte på å fremme forslag til årskonferansen 2023.

Petrikirken er en del av Metodistkirken i Norge

Petrikirken ønsker å være en varm, inkluderende og Jesus-begeistret menighet. Velkommen til oss!